Dislexia - Cosa hè, tippi, sintomi, cause è trattamenti

Oghje ghjornu, u termine di dislessia, ma pochi sanu veramente ciò chì significa. Questu hè cunnisciutu cum'è una disfunzione di lettura chì si manifesta in i zitelli, adolescenti è adulti, è a so incidenza hè assai più alta di ciò chì si pò pensà. Propiu per questa ragione, presentemu l'articulu seguente nantu à sta situazione, in cui sò sviluppati punti cum'è a so definizione, tipologia, sintomi è trattamenti aduprati per superallu.

Scopri ciò chì hè a dislessia è u so significatu

Etimologicamente, a parola dislessia hè cumposta da duie parolle: dis, una parolla d'origine greca chì si traduce cum'è difficultà; Y lexia, d'origine latina, chì vole dì leghje. Dunque, una traduzzione assai litterale di stu termine hè difficultà à leghje.

Hè definita cum'è una difficultà à decodificà è codificà l'elementi di a lingua in quantu à a lettura, a scrittura, è ancu a parolla (specificamente segni, lettere); ucal si verifica in individui cun abilità cognitive cumpletamente normali. Sta difficultà hà u so origine in disfunzioni cerebrali, cù quelli chì sò nati o chì sò acquistati per via di un accidente in u corsu di a vita.

Dunque, una persona chì ùn pò micca leghje o scrive à l'età quandu hè cunsideratu normale per ellu di fà cusì pò esse cunsiderata dislessica; Senza avè alcun tippu di ritardu o disabilità intellettuale, disabilità sensoriale (prublemi uditivi, prublemi di vista, per esempiu) è cun una guida pedagogica curretta.

Alcuni autori, cume Harstein, Debray è Melékian, cunsiderà cum'è un disordine di l'apprendimentu. Altri a vedenu cum'è un prublema di apprendimentu specificu è differenziatu, cume Critchley, Nieto è Padget, per via di cunfusione riguardu à i sintomi. A verità hè chì oghje, a maiò parte di a ghjente ùn hè micca chjaru ciò chì hè a dislessia. U terminu hè adupratu cullucialmente per riferisce in generale à i disordini di lettura è d'apprendimentu generali, chì hè sbagliatu.

In quantu à a so incidenza, sta difficultà tocca trà 5 è 10% di i zitelli in età sculare, di i quali circa 80% appartenenu à u sessu maschile. In fatti, nant'à quattru persone affettate, trè sò omi. Questu era attribuitu in tempi antichi à a più grande impurtanza data à a so educazione. Tuttavia, in a nostra sucietà attuale, i zitelli è e donne frequentanu a scola senza alcun impedimentu. Dunque, una causa specifica chì causa dislessia in una proporzione più grande in un sessu chì in un altru ùn hè ancu cunnisciuta.

U modu in cui u disordine di a dislexia affetta a vita di e persone dipenderà principalmente da u gradu di difficoltà (se hè à un livellu bassu, mediu o seriu). In questu modu, ci sò persone cun un ligeru gradu chì li permette, à turnu, di spiccassi in u campu di u calculu è di a matematica in generale; o altri cù un livellu più accentuatu ma chì ponu sempre funziunà in prufessioni cum'è tecnichi elettrichi, artigiani, orfebri, cuncettori è sarti. Infine, quelli casi di più severità in cui sta cundizione riprisenta un impedimentu di pesu, è chì furmà e persone solu per compiti assai elementari.

Chì sò i tippi di dislessia?

Ci hè parechje difficultà di apprendimentu, a dislessia hè una di queste è pò esse divisa in diversi tipi, chì dipenderanu da a difficultà chì a persona chì ne soffre.

a) Dislessia acquistata:

Si riferisce à a dislessia chì nasce in l'individuu chì hà digià amparatu à leghje, dopu un accidente chì hà causatu u disfunzione cerebrale. A so volta, questi sò suddivisi in periferichi è centrali, chì a so identificazione dipenderà da se l'effettu di a ferita affetta a percezione di l'infurmazioni o u so trattamentu.

Dislexia periferica:

  • Attenzione per: Hè stata pruposta da Patterson in u 1981, è si riferisce à quelli casi in i quali i pazienti ponu identificà e parolle in tuttu u mondu, è ancu identificà lettere isolate. Tuttavia, ùn sò micca capaci di identificà ciascuna di e lettere chì custituiscenu una parolla.
  • Visual: In questu casu, l'individui sbaglianu e parolle per altri chì sò graficamente simili. Per esempiu, leghjenu massa invece di tavulinu; sole invece di sale, frà altri. Tuttavia, ponu identificà e lettere di e parolle chì ùn sò micca capaci di leghje. Stu tipu di dislessia hè statu discrittu da Marshall in u 1984, trè anni dopu à l'apparizione di l'attenzione.
  • Lettera per lettera: Di i tippi di dislessia menzionati, questu hè influenzatu da a lunghezza di e parolle. A lettera per tippu di lettera hè quella chì si manifesta quandu l'individuu hà a necessità di leghje à voce alta, o internamente, ognuna di e lettere chì custituiscenu una certa parola.

Dislessia centrale: U paziente hà difficultà à mette in relazione u segnu graficu cù u significatu di a parolla; Questu hè duvuta à disfunzioni in i percorsi chì servenu da mezu per ligalli. Sicondu u percorsu per quale hè difficiule di fà sta correlazione, a dislessia centrale hè classificata in:

  • Fonologicu: U paziente presenta indebulimentu in a via fonologica, postu chì sò capaci di leghje parolle cunnisciute attraversu a via visuale, ma ùn sò capaci di leghje parolle nove, scunnisciute o inventate. Qualchissia cù dislessia fonologica puderia leghje lopo invece di lupu, per esempiu.
  • Superficiale: Si manifesta soprattuttu cù a lettura incorretta di parolle irregulare, di solitu parolle pigliatu in prestitu da altre lingue, chì anu una scrittura è una pronuncia assai simile in a lingua interessata; per esempiu, "hall". Hè in relazione cù u dannu di trè punti in u percorsu visuale: u lessicu visuale, u sistema semanticu è u lessicu fonologicu.
  • Semantica: U paziente hà a capacità di leghje e parolle attraversu u lessicu visuale è u lessicu fonologicu, tuttavia, ùn puderà truvà u so significatu. In questu tippu di dislessia, ci hè una disfunzione in a cunnessione tra u lessicu visuale è u sistema semanticu, chì impedisce l'estrazione di u messagiu tutale.
  • Deep: Questu hè unu di i tippi più gravi di dislessia, cum'è u so nome indica, postu chì l'individuu averà difficoltà sia in a lettura di pseudoparole o di parolle irregulari, sia in a ricerca di u so significatu. U pacienza cun dislessia prufonda presenterà sia i sintomi di compromissione in u percorsu visuale, sia quelli di compromissione in u percorsu fonologicu. In questu modu, seranu capaci di leghje "tavulinu" induve dice "sedia".

b) Dislessia evolutiva:

Chjamata ancu dislessia in via di sviluppu, hè quella disfunzione chì nasce in l'individuu mentre impara à leghje, è continua ancu dopu questu. I sintomi in questu casu sò assai simili à quelli di quelli chì soffrenu di u tippu acquistatu, ma in questu casu, ùn saranu micca causati da lesioni cerebrali.

Sintomi

Una volta esposti i sfarenti tippi di dislessia, si pò avè un'idea di i segni relativi à stu disordine. Tuttavia, in questa sezione presentemu una ripartizione generale di i sintomi di dislessia più cumuni in l'individui chì a presentanu, è chì sò aduprati per u so diagnosticu:

  • Presentanu un lettura lenta, paragunatu à i zitelli di listessu livellu. Questa hè una caratteristica caratteristica di e persone dislessiche è hè assai cumuna chì u zitellu principia à leghje frasi è testi lunghi.
  • Perdenu regolarmente l'ordine di e linee di un certu testu, è in fatti, per guidassi, usanu una di e so dite per indicà a linea chì sò.
  • Invertenu e lettere chì custituiscenu e parolle. In questu modu, ponu cunfondà "b" cù "p" o "q".
  • Mentre leghjite testi, inventanu parolle cù segni grafichi simili à l'uriginale. Puderanu o ùn ponu esse cuncordanti cù u cuntestu di a lettura.
  • Puderanu scrive davanti à u specchiu sporadicamente.
  • Presentanu difficultà per scrive e parolle, prima di ciò presentanu assai dubbi, è in generale, cambianu l'ordine di e lettere.
  • Leghjenu articuli, prepusizioni è cunghjunzioni (chjamate parolle funzione) cun grande difficultà, postu chì ùn anu micca un significatu à u quale si ponu riferisce.
  • Presentanu difficultà nutevuli per amparà una nova lingua.
  • Hanu difficultà à prununcià e parolle polisillabiche.
  • Hè difficiule per elli à amparà e tavule di multiplicazione.

Cause di dislessia

Malgradu esse un disordine chì hè statu studiatu dapoi a mità di u XNUMXu seculu, e cause di a dislessia fermanu oghje scunnisciute. In generale, avemu descrittu a dislessia secondu a so origine cum'è evoluzionaria è acquisita. E cause di l'ultime sò chjare. ancu se ci sò fattori liati à i sintomi, cuparti in certe teurie chì cercanu di spiegà piuttostu l'origine di a natura evolutiva. Alcune di l'ipotesi più accettate sò descritte quì sottu:

  • Cause genetiche: Questa hè una di e cause più discutite. Alcuni scienziati anu attribuitu u sviluppu di sta disfunzione à i cromusomi 15 è 6, relativi à u sviluppu di diverse forme di disfunzione di lettura. Tuttavia, nisuna prova forte hè stata prisentata per sustene questu.
  • Cause neurologiche: Riguardu à questu puntu, anomalie congenite di natura neurologica, disordini funzionali congeniti sò stati menzionati, ma a verità hè chì, cum'è in e teorie genetiche di e cause di a dislessia, ùn ci sò prove sufficienti per assicurà chì urigine neurologiche.
  • Cause ormonali: Alcuni autori l'associanu à a presenza di ormoni maschili, ciò chì spiegaria a più alta incidenza di u disordine in l'omi.
  • Cause sensoriali: Quessi sò stati descritti in i tipi di dislessia acquistata. E cause sensoriali ponu esse visive, uditive è fonologiche. I primi sò dovuti à difficultà in l'elaborazione visuale. Queste ponu esse dovute à una distorsione perceptuale, movimenti anormali di l'ochji, chì puderebbenu dificultà a seguita di l'ordine di e lettere durante a lettura. U uditivu, in u quale l'origine di u disordine hè in a difficoltà di sente. Infine, e cause fonulogiche, à e quali sò attribuite difficultà per segmentà i fonemi chì cumpunenu a lingua.
  • Cause psiculugiche: A teoria chì attribuisce e cause di a dislessia à l'aspettu psicologicu hè abbastanza interessante. Alcuni autori associanu u disordine cù un deficit in a relazione di i soni è di i segni linguistici. D'altri u raportanu à prublemi affettivi o fattori ambientali chì influenzanu a motivazione è a capacità di amparà di u zitellu. Infine, certi seguitori di u cumportamentismu affirmanu chì hè una cattiva abitudine acquistata, cusì u so trattamentu cerca di finisce u cumpurtamentu.
  • Cause pedagogiche: Cunnessu à pratiche pedagogiche sbagliate, crudeli o appiecate. Tuttavia, sta teoria hè ancu assai disputata postu chì sottu à e stesse tecniche alcuni zitelli sviluppanu dislessia, è altri ùn.

Trattamentu efficace

U trattamentu di a dislessia deve cuntene tuttu u ciclu di vita di u malatu. Cusì, in a so rilevazione à una età giovanile, necessitarà tecniche per risolve e difficultà di lettura. A stu puntu si parla di prugrammi di lettura guidata; di quale unu di i più famosi hè Orton-Gillingham (OG), più cunnisciutu cum'è Insegnamentu di e Lingue Multisensoriale è Strutturata (MSLE). Questu hè cunsideratu u strumentu più efficace per insegnà à i zitelli cun dislessia.

  • U prugramma MSLE utilizza tutti i sensi per insegnà à i zitelli à leghje. Per esempiu, i studienti ponu amparà una certa lettera feghjendula, prununzendula, scrivendula cù diversi materiali in modu da pudè ancu sente o odorà.
  • Inoltre, hè necessariu di affidà u zitellu à prufessiunali specializati in a zona; per aiutavvi à ricunnosce i soni di e parolle, siparate i soni da i stessi è mischialli per furmà ne novi, per esempiu. Questu hè cunnisciutu cum'è creazione cuscenza funulogica. Cusì, ampareranu ancu à prununzià parolle ch'elli ùn cunnoscenu (decodifica).
  • Hè cunsigliatu, in classe, di insegnà à i zitelli di preferenza in picculi gruppi. Di listessa manera, effettuate attività chì permettenu di manipulà unu o dui tippi di fonemi, invece di parechji in listessu tempu, cum'è di solitu.
  • Alcuni, secondu l'origine di a dislessia, pruponenu esercizii oculari chì stimulanu è miglioranu a percezione visuale di l'individuu, ancu se stu metudu hè attualmente assai interrugatu.

In u casu di studienti universitari, u trattamentu di a dislessia hè guidatu per aiutà, postu chì à questu puntu hè più cumplessu attaccà stu prublema. I studienti universitarii devenu applicà à listessa manera esercizii di lettura, chì li aiuterà à catturà l'infurmazioni. Tuttavia, si tratta di un disordine cronicu, dunque di listessa manera averanu bisognu di assai più tempu per studià è per svolge i so compiti.

Attualmente, i prugressi tecnulugichi ponu facilità significativamente a vita di i dislessici, soprattuttu in a fase di studiente. Ci sò parechji registratori dapoi parechji anni chì ponu aduprà in classe, per rimpiazzà a lettura di tantu in tantu; urdinatori portatili cù correttori ortografici, libri registrati in voce, tutoriali è servizii speciali offerti da l'istituzioni educative per questi casi particulari.

Per cunclude, una volta cunnisciutu tuttu stu prublema cumunu, vi invitemu à lascià a vostra opinione o sperienza annantu à u sughjettu in a scatula di cumenti. Pudete ancu sparte l'articulu nantu à e vostre rete suciale per publicità stu prublema chì tocca tanti zitelli è ghjente urdinaria oghje.


U cuntenutu di l'articulu aderisce à i nostri principii di etica edituriale. Per signalà un errore cliccate quì.

4 cumenti, lasciate i toi

Lasciate u vostru cummentariu

U vostru indirizzu email ùn esse publicatu.

  1. Responsabile di i dati: Miguel Ángel Gatón
  2. Scopu di i dati: Cuntrolla SPAM, gestione di cumenti.
  3. Legitimazione: U vostru accunsentu
  4. Cumunicazione di i dati: I dati ùn seranu micca cumunicati à terzi, eccettu per obbligazione legale.
  5. Archiviazione di dati: Base di dati ospitata da Occentus Networks (UE)
  6. Diritti: In ogni mumentu pudete limità, recuperà è cancellà e vostre informazioni.

  1.   Ana Christian dijo

    L'articulu hè assai bonu è interessante, hè statu assai utile per mè. Grazie.

  2.   Janeth Juarez dijo

    ottima infurmazione, hè stata assai utile per mè. Grazie

  3.   nery dijo

    Excellent cuntribuzione!
    Vuleria sapè u nome di l'autore
    riguarda

  4.   Mariarena Lucia dijo

    Bon articulu, m'hà aiutatu assai ... Grazie
    Saludos !!